Spánok každonočný. Ako vie pomáhať aj škodiť?

K životu potrebujú spánok ľudia aj všetky živočíchy na planéte. Bez spánku hrozia psychické poruchy, dokonca aj smrť vyčerpaním.

spánok, oddych, relax
Príliš dlhý spánok má negatívne dôsledky rovnako ako nedostatok spánku.
Autor:

Je skrátka studňou vitality a pre niektorých sa stal najobľúbenejšou činnosťou života. To už však nemá so zdravím nič spoločné.

Spánkový autopilot

V živote je ideálne, ak sa nastavíme na spánkového autopilota, čo v praxi znamená, že nebude potrebné vstávať s budíkom. Spánok je jedna z mála súčastí v našom živote, ktoré sa dajú plne automatizovať. V praxi budete zaspávať každý deň v približne rovnakom čase a v rovnakom čase sa vaše telo zobudí plné energie a sily. Na to však potrebujete sedem až osem hodín kvalitného spánku.

Nie je jedno kedy spíte

Mnohým nejde do hlavy, prečo sa tvrdí, že najlepší spánok je do polnoci. Skutočne to nie je jedno, kedy spíte. Ľudský organizmus je súčasťou prírody a tá sa zobúdza a zaspáva v určitých cykloch. Do polnoci sú tak skutočne najpriaznivejšie podmienky pre to, aby si naše telo oddýchlo. Vstávať na svitaní tak bude lahoda a nebude si na vás dovoľovať únava.

Čítajte viac o zdravom živote

Nespite málo

Nedostatok spánku znamená, že sa vám začnú v tele spúšťať nezdravé procesy. To isté nastane, ak budete mať nepravidelné zaspávanie. Nepomôže dokonca ani víkendové dospávanie. Naopak, takto sa najskôr prejavia problémy so zaspávaním a prebdená noc strávená prehadzovaním je blízko realite. Takýmto štýlom ste na vhodnej ceste k zdravotným chorobám srdca, obezite aj cukrovke, pretože nedostatok spánku, respektíve jeho zlé nastavenie, sa prejaví znižovaním citlivosti na inzulín a riziko diabetu sa zvyšuje o viac ako 10%.

Neprespite si život

Následok zlého prístupu k spánku je aj akútna potreba zdriemnutia si počas dňa, čo opäť zle pôsobí na nočný spánok. Ak sa však začnete spánkom príliš opájať a spíte viac ako 10 hodín denne, na organizmus to má podobne negatívne dôsledky ako spánková deprivácia. Príliš dlhé zotrvávanie v posteli zvyšuje možnosť dostať diabetes a priberať budete takmer aj z vody. Navyše sa k tomu pridáva aj nedostatok kreativity, horší úsudok a zhoršenie pamäti.

Spánok rovnako dôležitý ako jedlo

Treba mať na zreteli, že spánok je pre náš život rovnako zásadný ako stravovanie. Preto je dôležité venovať potrebe spánku a jeho kultivácii toľko pozornosti ako tomu, čo práve máme na tanieri. Sú to totiž dva piliere nášho zdravého života.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

bylinkový čaj, detoxikácia

Zvažujete detoxikáciu? Toto sú dôvody, prečo sa oplatí!

25.03.2017 08:00

Je čas na očistu! Kto sa správne vyčistí, posilní pečeň, schudne a bude sa znova cítiť fit.

sauna, saunovanie, wellnes

Päť spôsobov na porazenie jarnej únavy a načerpanie energie!

24.03.2017 14:30

Prichádza obdobie slnka, radosti, všetko pučí, vy ste sa tešili na teplejšie počasie a zrazu vás len ťahá do postele. Je za tým len bohapustá únava.

škorica

Čo všetko škorica dokáže a kedy je nebezpečná?

24.03.2017 12:00

Škorica by sa ako korenie mala používať striedmo a s mierou. Pripísal sa jej aj priaznivý vplyv na hladinu cukru v krvi.

Benjamín Netanjahu

Izrael ignoruje zákaz BR OSN k výstavbe osád

25.03.2017 08:19

Izrael ignoruje decembrovú požiadavku rady, aby prestal s výstavbou osád na okupovaných palestínskych územiach.

Rím, stíhačky, trails

Stovky novinárov štrajkujú pri príležitosti Rímskeho summitu

25.03.2017 08:07

Stovky novinárov pracujúcich pre viacero talianskych médií ohlásili v piatok, že dnes vstúpia do štrajku.

Lyon, atentát

Pri streľbe v Lille utrpeli zranenia traja ľudia

25.03.2017 08:03

Traja ľudia utrpeli v piatok v noci zranenia pri streľbe v meste Lille na severe Francúzska.

počasie, pes, človek, lavička

Pred nami je zmena počasia a aj času

25.03.2017 08:00

Víkend zmien. Aj takto by sa dalo charakterizovať, čo sa nás čaká v sobotu a nedeľu.