Jedálniček na týždeň, ktorý vám pomôže naštartovať metabolizmus

Nakúpte si zdravé potraviny a pusťte sa do jarného upratovania vášho organizmu.

zelenina, zdravá strava, metabolizmus
Jedzte čerstvo pripravenú stravu.
Autor:

1. deň

Raňajky: Ražný chlieb s lučinou s medvedím cesnakom
Desiata: Tvaroh s jablkom
Obed: Paradajková polievka s mrkvou (6–7 porcií) – 4 ks mrkvy, 1 ks väčšej cibule, 2 ks zelerovej vňate, 3 ks bobkového listu, 300 ml vody, 500 ml paradajkové pyré, 1 PL citrónovej šťavy, 1 čajová lyžica tzatziki, štipka mletej pikantnej papriky, štipka mletého čierneho korenia, 1 PL petržlenovej vňate, 50 g syra feta
Mrkvu nakrájame na hrubšie kolieska, cibuľu nadrobno, zalejeme vodou, pridáme bobkový list a varíme asi 20 minút. Pridáme paradajkové pyré, tzatziki, mleté čierne korenie, citrónovú šťavu, papriku a krátko povaríme. Pred servírovaním priamo do polievky na tanieri pridáme nakrájaný syr feta a petržlenovú vňať. Cestovinový šalát s dusenou čínskou kapustou, mrkvou, parmezánom a čerstvou petržlenovou vňaťou
Olovrant: Nepravá treska s celozrnnou žemľou (50 g tvarohu, 30 g postrúhanej mrkvy, 30 g sterilizovanej uhorky, 1 polievková lyžica pochúťkovej smotany)
Večera: Zapečená špargľa so šunkou, syrom a kôprom

2. deň

Raňajky: Celozrnný chlieb s tvarôžkami, reďkovky (1 krajček celozrnného chleba, 80 g olomouckých tvarôžkov, 100 g červenej reďkovky)
Desiata: Biely jogurt
Obed: Zapekané zemiaky s cukinou, paradajkou, pochúťkovou smotanou a vajcom, šalát z čerstvej zeleniny
Olovrant: Vanilkový tvarohový koktail
Večera: Krabí šalát s bielym jogurtom, pórom a čerstvou zeleninou

3. deň

Raňajky: Nátierka z Cottage cheese (4 porcie) s celozrnným chlebom (1 jarná cibuľka, 1 paradajka, 1/2 uhorky, 1/4 zelenej papriky, 1/4 žltej papriky, 1 Cottage cheese (biely), soľ, mleté čierne korenie). Všetky druhy zeleniny najemno nakrájame a zmiešame so syrom. Ochutíme soľou a mletým korením.
Desiata: Kefírový koktail (1 porcia) – 100 g jahôd, 100 ml kefíru, 50 g jemného tvarohu, 2 kvapky tekutého sladidla Steviola fluid, medovka Kefír a tvaroh spolu zmiešame, pridáme vidličkou roztlačené jahody a osladíme. Pred podávaním ozdobíme listami medovky.
Obed: Bravčová panenka v bylinkovej kruste so šalátom z čerstvej zeleniny (4 porcie)- 400 g bravčovej panenky v celku, morská soľ, mleté čierne korenie, 1 polievková lyžica rastlinného oleja, 1 polievková lyžica pokrájaného koriandra, 1 polievková lyžica pokrájanej medovky, 1 polievková lyžica pokrájaného ligurčeka, 1 polievková lyžica pokrájanej petržlenovej vňate
Bravčovú panenku osolíme, okoreníme a potrieme olejom. Na alobal rozložíme hrubú vrstvu zmiešaných byliniek a mäso v nej dôkladne zo všetkých strán obalíme. Zabalíme do alobalu a pečieme v rozohriatej rúre asi 30 minút.
Olovrant: Chlieb s vajíčkovou nátierkou (1 uvarené vajce natvrdo, 50 g tvarohového syra, soľ, mleté biele korenie). Uvarené vajce postrúhame, pridáme syr, soľ a mleté biele korenie a dôkladne premiešame.
Večera: Pórový šalát (4 až 5 porcií) – 1 ks pór, 1 ks stredný zeler, 1 ks jablko, 4 ks konzervovanej broskyne, 100 g šunky, 3 vajcia uvarené natvrdo, šťava z polovice limety, 3 PL kyslej smotany, soľ, mleté čierne korenie
Zeler nakrájame na plátky a asi 7 minút varíme v osolenej vode. Vychladnutý nakrájame na tenké pásiky. Jablko, broskyne, pór, šunku a vajcia nakrájame nadrobno a pridáme k zeleru. Ochutíme smotanou, šťavou z limety, soľou a korením. Pred podávaním necháme odležať na chladnom mieste 2 až 3 hodiny.

4. deň

Raňajky: Korn-bagetka s tvarovou nátierkou s pažítkou
Desiata: Cottage s reďkovkami, pažítkou a petržlenovou vňaťou
Obed: Omeleta s mladým špenátom, paradajkami a strúhaným syrom
Olovrant: Cuketové rolky so šunkou a pažítkou (4 porcie) – 2 malé cukety, 1 čajová lyžička rastlinného oleja, bylinková soľ, 110 g lučiny, 1 polievková lyžica kyslej smotany, 3 plátky dusenej šunky, 1/3 žltej, oranžovej a zelenej papriky, pažítka
Cukety nakrájame po dĺžke na tenké plátky a na oleji z oboch strán opečieme do zlata. Uložíme na tanier, z jednej strany osolíme a necháme vychladnúť. Lučinu zmiešame s kyslou smotanou a natrieme na cuketu. Šunku nakrájame na plátky v šírke cukety a uložíme na cuketové plátky. Papriku nakrájame na tenké pásiky a na cuketu položíme naprieč. Plátky zvinieme a v strede previažeme pažítkou.
Večera: Grilovaný losos

5. deň

Raňajky: Celozrnný rožok s rybacou nátierkou a kôprom
Desiata: Ovocný šalát
Obed: Špargľová polievka, kuracie ragú s viacfarebnou ryžou a zeleným šalátom
Olovrant: Šopský šalát s prírodným syrom
Večera: Rukolový šalát so sušenými paradajkami a vareným hovädzím mäsom

6. deň

Raňajky: Slnečnicový chlieb s čerstvým prírodným syrom a kučeravým šalátom
Desiata: Tvrdý syr s jahodami
Obed: Pečený pstruh s varenými zemiakmi s petržlenovou vňaťou
Olovrant: Jablko s tvrdým syrom
Večera: Hlivový perkelt so smotanou, petržlenovou vňaťou a celozrnným chlebom

7. deň

Raňajky: Vajíčko namäkko s celozrnnou žemľou a žeruchou
Desiata: Mandarínka
Obed: Morčacie medailóniky s dusenou zelenou fazuľkou, limetkou a majoránom
Olovrant: Rukolový šalát s cherry paradajkami a olivami
Večera: Listový šalát s brusnicami a pikantnými orechmi (1 porcia) – 150 g listového šalátu, 25 g polomäkkého kozieho syra, 3 jadrá vlašských orechov, soľ, mleté čierne korenie, 1/2 čajovej lyžičky medu, 10 brusníc, krémový balzamicový ocot
Mladý listový šalát poukladáme na tanier. Kozí syr nakrájame na malé kocky a pridáme k šalátu. Orechy osolíme, vložíme do mikrovlnnej rúry a pri maximálnej teplote sparíme (30 sekúnd). Potom ich okoreníme a opäť vložíme do mikrovlnnej rúry na ďalších 30 sekúnd. Pridáme med a opäť dáme na 30 sekúnd do mikrovlnnej rúry. Takto pripravené orechy rozložíme na šalát, pridáme brusnice a ozdobíme krémovým balzamicovým octom.

Jedálny lístok pripravila Katarína Skybová z Inštitútu kompliment. Ďalšie recepty nájdete v knihe FRESH diet.

Súvisiace články:

orechy, zdravé potraviny, antioxidanty

Šesť najzdravších jedál pre ľudský organizmus

14.02.2016 07:00

K rozhodnutiu zdravo žiť sa hodí aj zoznam najzdravších potravín, ktoré by vo vašom jedálnom lístku chýbať nemali.

spánok, oddych, relax

Spánok každonočný. Ako vie pomáhať aj škodiť?

12.02.2016 17:00

K životu potrebujú spánok ľudia aj všetky živočíchy na planéte. Bez spánku hrozia psychické poruchy, dokonca aj smrť vyčerpaním.

cvik, cvičenie, posilňovanie, brucho, chrbát, svaly

Pät spoľahlivých cvikov na sexi bruško

12.02.2016 14:30

Sexi bruško nedosiahnete hladovkou ani snívaním. Dopracovať sa k nemu môžete len kombináciou správnych cvikoch.

Miroslav Lajčák

Lajčák v Mníchove diskutoval o Nord Streame 2, ale aj o migrácií

14.02.2016 10:20

Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák sa v piatok a cez víkend zúčastnil na Mníchovskej bezpečnostnej konferencii.

filialka

Bratislava je plná schátraných miest, Filiálka je vraj najhoršia

14.02.2016 10:00

Chodíme okolo denne, no oko už privyklo a tie schátrané lokality sme prestali vnímať. Bratislavčania v ankete vybrali najhnusnejšie miesto mesta. Autori im chceli opäť otvoriť oči.

nemecko, utečenci

Fínsky prezident varuje pred prílivom utečencov cez Rusko

14.02.2016 09:35

Fínsky prezident varoval, že Rusko by sa mohlo stať kvôli prílivu utečencov "druhým Tureckom" v prípade, že Ankara uzavrie migrantom svoje hranice.

Airbus A400M

Rijád potvrdil, že posilnil svoj boj proti islamistom v Sýrii

14.02.2016 09:22

Saudská Arábia potvrdila, že poslala na tureckú základňu Incirlik svoje lietadlo, ktoré sa bude podieľať na boji s radikálmi v Sýrii.