Jedálniček na týždeň, ktorý vám pomôže naštartovať metabolizmus

Nakúpte si zdravé potraviny a pusťte sa do jarného upratovania vášho organizmu.

zelenina, zdravá strava, metabolizmus
Jedzte čerstvo pripravenú stravu.
Autor: SHUTTERSTOCK

1. deň

Raňajky: Ražný chlieb s lučinou s medvedím cesnakom
Desiata: Tvaroh s jablkom
Obed: Paradajková polievka s mrkvou (6–7 porcií) – 4 ks mrkvy, 1 ks väčšej cibule, 2 ks zelerovej vňate, 3 ks bobkového listu, 300 ml vody, 500 ml paradajkové pyré, 1 PL citrónovej šťavy, 1 čajová lyžica tzatziki, štipka mletej pikantnej papriky, štipka mletého čierneho korenia, 1 PL petržlenovej vňate, 50 g syra feta
Mrkvu nakrájame na hrubšie kolieska, cibuľu nadrobno, zalejeme vodou, pridáme bobkový list a varíme asi 20 minút. Pridáme paradajkové pyré, tzatziki, mleté čierne korenie, citrónovú šťavu, papriku a krátko povaríme. Pred servírovaním priamo do polievky na tanieri pridáme nakrájaný syr feta a petržlenovú vňať. Cestovinový šalát s dusenou čínskou kapustou, mrkvou, parmezánom a čerstvou petržlenovou vňaťou
Olovrant: Nepravá treska s celozrnnou žemľou (50 g tvarohu, 30 g postrúhanej mrkvy, 30 g sterilizovanej uhorky, 1 polievková lyžica pochúťkovej smotany)
Večera: Zapečená špargľa so šunkou, syrom a kôprom

2. deň

Raňajky: Celozrnný chlieb s tvarôžkami, reďkovky (1 krajček celozrnného chleba, 80 g olomouckých tvarôžkov, 100 g červenej reďkovky)
Desiata: Biely jogurt
Obed: Zapekané zemiaky s cukinou, paradajkou, pochúťkovou smotanou a vajcom, šalát z čerstvej zeleniny
Olovrant: Vanilkový tvarohový koktail
Večera: Krabí šalát s bielym jogurtom, pórom a čerstvou zeleninou

3. deň

Raňajky: Nátierka z Cottage cheese (4 porcie) s celozrnným chlebom (1 jarná cibuľka, 1 paradajka, 1/2 uhorky, 1/4 zelenej papriky, 1/4 žltej papriky, 1 Cottage cheese (biely), soľ, mleté čierne korenie). Všetky druhy zeleniny najemno nakrájame a zmiešame so syrom. Ochutíme soľou a mletým korením.
Desiata: Kefírový koktail (1 porcia) – 100 g jahôd, 100 ml kefíru, 50 g jemného tvarohu, 2 kvapky tekutého sladidla Steviola fluid, medovka Kefír a tvaroh spolu zmiešame, pridáme vidličkou roztlačené jahody a osladíme. Pred podávaním ozdobíme listami medovky.
Obed: Bravčová panenka v bylinkovej kruste so šalátom z čerstvej zeleniny (4 porcie)- 400 g bravčovej panenky v celku, morská soľ, mleté čierne korenie, 1 polievková lyžica rastlinného oleja, 1 polievková lyžica pokrájaného koriandra, 1 polievková lyžica pokrájanej medovky, 1 polievková lyžica pokrájaného ligurčeka, 1 polievková lyžica pokrájanej petržlenovej vňate
Bravčovú panenku osolíme, okoreníme a potrieme olejom. Na alobal rozložíme hrubú vrstvu zmiešaných byliniek a mäso v nej dôkladne zo všetkých strán obalíme. Zabalíme do alobalu a pečieme v rozohriatej rúre asi 30 minút.
Olovrant: Chlieb s vajíčkovou nátierkou (1 uvarené vajce natvrdo, 50 g tvarohového syra, soľ, mleté biele korenie). Uvarené vajce postrúhame, pridáme syr, soľ a mleté biele korenie a dôkladne premiešame.
Večera: Pórový šalát (4 až 5 porcií) – 1 ks pór, 1 ks stredný zeler, 1 ks jablko, 4 ks konzervovanej broskyne, 100 g šunky, 3 vajcia uvarené natvrdo, šťava z polovice limety, 3 PL kyslej smotany, soľ, mleté čierne korenie
Zeler nakrájame na plátky a asi 7 minút varíme v osolenej vode. Vychladnutý nakrájame na tenké pásiky. Jablko, broskyne, pór, šunku a vajcia nakrájame nadrobno a pridáme k zeleru. Ochutíme smotanou, šťavou z limety, soľou a korením. Pred podávaním necháme odležať na chladnom mieste 2 až 3 hodiny.

4. deň

Raňajky: Korn-bagetka s tvarovou nátierkou s pažítkou
Desiata: Cottage s reďkovkami, pažítkou a petržlenovou vňaťou
Obed: Omeleta s mladým špenátom, paradajkami a strúhaným syrom
Olovrant: Cuketové rolky so šunkou a pažítkou (4 porcie) – 2 malé cukety, 1 čajová lyžička rastlinného oleja, bylinková soľ, 110 g lučiny, 1 polievková lyžica kyslej smotany, 3 plátky dusenej šunky, 1/3 žltej, oranžovej a zelenej papriky, pažítka
Cukety nakrájame po dĺžke na tenké plátky a na oleji z oboch strán opečieme do zlata. Uložíme na tanier, z jednej strany osolíme a necháme vychladnúť. Lučinu zmiešame s kyslou smotanou a natrieme na cuketu. Šunku nakrájame na plátky v šírke cukety a uložíme na cuketové plátky. Papriku nakrájame na tenké pásiky a na cuketu položíme naprieč. Plátky zvinieme a v strede previažeme pažítkou.
Večera: Grilovaný losos

5. deň

Raňajky: Celozrnný rožok s rybacou nátierkou a kôprom
Desiata: Ovocný šalát
Obed: Špargľová polievka, kuracie ragú s viacfarebnou ryžou a zeleným šalátom
Olovrant: Šopský šalát s prírodným syrom
Večera: Rukolový šalát so sušenými paradajkami a vareným hovädzím mäsom

6. deň

Raňajky: Slnečnicový chlieb s čerstvým prírodným syrom a kučeravým šalátom
Desiata: Tvrdý syr s jahodami
Obed: Pečený pstruh s varenými zemiakmi s petržlenovou vňaťou
Olovrant: Jablko s tvrdým syrom
Večera: Hlivový perkelt so smotanou, petržlenovou vňaťou a celozrnným chlebom

7. deň

Raňajky: Vajíčko namäkko s celozrnnou žemľou a žeruchou
Desiata: Mandarínka
Obed: Morčacie medailóniky s dusenou zelenou fazuľkou, limetkou a majoránom
Olovrant: Rukolový šalát s cherry paradajkami a olivami
Večera: Listový šalát s brusnicami a pikantnými orechmi (1 porcia) – 150 g listového šalátu, 25 g polomäkkého kozieho syra, 3 jadrá vlašských orechov, soľ, mleté čierne korenie, 1/2 čajovej lyžičky medu, 10 brusníc, krémový balzamicový ocot
Mladý listový šalát poukladáme na tanier. Kozí syr nakrájame na malé kocky a pridáme k šalátu. Orechy osolíme, vložíme do mikrovlnnej rúry a pri maximálnej teplote sparíme (30 sekúnd). Potom ich okoreníme a opäť vložíme do mikrovlnnej rúry na ďalších 30 sekúnd. Pridáme med a opäť dáme na 30 sekúnd do mikrovlnnej rúry. Takto pripravené orechy rozložíme na šalát, pridáme brusnice a ozdobíme krémovým balzamicovým octom.

Jedálny lístok pripravila Katarína Skybová z Inštitútu kompliment. Ďalšie recepty nájdete v knihe FRESH diet.

Súvisiace články:

Ďalšie články
žena, cvičenie, posilňovňa

Cvičíte a zároveň držíte diétu? Pozor na pretrénovanosť

19.04.2014 17:00

Tréner upozorňuje: Pri pravidelnom cvičení nezabúdajte na regeneráciu svalov ani na vyváženú stravu. Inak sa tréning zmení na utrpenie.

pomaranč, ovocie, vitamíny

Pomaranč plný céčka

16.04.2014 14:00

Pomaranč je u nás takou obľúbenou lahôdkou, že ho už nepovažujeme za exotické ovocie.

beh, pohyb, metabolizmus

Jar je časom chudnutia! Tak si rýchlo rozhýbte metabolizmus

15.04.2014 14:00

Ak sa vám so zhadzovaním kilogramov stále nedarí, skúste rozhýbať váš metabolizmus. Možno je chyba práve v ňom.

anorexia v mladom veku - odmietanie jedla

Anorexia sa začína už u malých detí, pribúda jej aj v zrelom veku

15.04.2014 07:00

Hoci sú anorexia a bulímia pomerne vzácne, už v mladom veku sa môžu prejavovať príznaky čiastočných porúch príjmu potravy.

Ľudia odporúčajú