Lukrécia Bílková: Spev sa neučí ľahko, lebo je nehmatateľný

Jej deň vyzerá tradične. Ráno vstane a ide učiť... Žiakov má veľa, venuje sa im "od nevidím do nevidím". A hlavne rada. Učiteľka hudby, Lukrécia Bílková.

14.03.2012 13:42
Lukrécia Bílková: Spev sa neučí ľahko, lebo je... Foto:
Lukrécia Bílková: Spev sa neučí ľahko, lebo je nehmatateľný
debata

Učiteľkou spevu ste od roku 1976. Čo ste robili dovtedy?
Vychovávala som tri malé deti a koncertne som spievala. Vďaka môjmu manželovi – dirigentovi som pochodila aj kus sveta. Jeden čas sme žili v Čechách, aj v Košiciach, kam manžel nastúpil ako šéf opery. 

Socializmus veľmi neprial umelcom, ale niektorí vtedy precestovali kus sveta. Ktorý ste boli prípad?
Nám sa stal paradox. Manžel vystupoval v Leningrade s leningradskou filharmóniou, kde polroka pôsobil ako asistent dirigenta Mravinského a ja som chcela ísť s ním. Nedali mi ale povolenie, vraj „čo keby som emigrovala“. Tak po prvé, kto za socializmu emigroval do Ruska a po druhé, ako by som tu mohla nechať tri deti? Mimochodom, nikdy sme nechceli emigrovať. Môj manžel, napriek tomu, že bol Moravák, bol veľmi pripútaný k Slovensku. Mal ho celé prechodené. Vo Veľkej Fatre a v Nízkych Tatrách  bol ako doma.

V spomínanom roku 1976 ste sa stali učiteľkou hudby. Aké to bolo ocitnúť sa zrazu na tej „druhej strane“?
Napriek tomu, že som hudbu a spev milovala a zaľúbila som sa do všetkých skladieb, ktoré som spievala, vždy som mala veľkú trému. Niekedy som bola úplne paralyzovaná. Preto bol pre mňa prechod na pedagogickú dráhu prirodzený a ľahký. V tej práci som našla potešenie.

Potrebuje každý spevák, ktorý chce niečo dokázať, svojho učiteľa spevu? 
Keď strčíte hlavu do klavíra, nebudete počuť klavír ale jeho ozvenu. To ste vy. Sama seba nepočujete. Preto potrebuje spevák celý život kontrolu. Lebo sám seba nepočuje.
Všetkých žiakov vždy upozorňujem na to, že neučím spev, ale ľúbiť hudbu. Nabádam ich, aby začali pracovať po obsahovej stránke, aby dali do spevu emócie. A to sa mi, chvalabohu, darí. Ale je to celoživotná práca. Nie je to o tom, že sa len naučíme určité technické cvičenia… Prináša to vždy nové a nové poznatky.

Je veľa spevákov, ktorí zaznamenali nejaký úspech a povedia si „mňa už nemá kto čo naučiť“.
Svojich žiakov vychovávam k tomu, aby si toto nikdy nepovedali. Pretože to je koniec. Gaussova krivka platí vo všetkom. Keby si človek povedal, že už dosiahol vrchol, potom už existuje len  stagnácia (vákuum) alebo pád. Nič iné. Pretože keď už nemám k čomu stúpať, potom môžem už len klesať. 

Čo všetko okrem zdravých hlasiviek vplýva na spev? 
Všetko sa v ňom odzrkadlí. Dobrá či zlá nálada, ba dokonca aj atmosférický nízky tlak. Keď je nízky tlak, spevák distonuje. Nemôže za to – je tak ovplyvnený počasím, že tóny často nedokáže  vyladiť. A podobne, keď je tlak vysoký, spieva sa mu inak. Inak keď je plus 15 stupňov a celkom inak, keď je vonku mínus 15. 

Má učenie spevu nejaké kritériá? Povedzme ako šport, že po pätnástich už je neskoro…
Začať sa dá kedykoľvek, o tom som presvedčená. Mám také prípady. Nikdy nie je neskoro. Ideálne je však začať spievať po hlasovej mutácii.

Nemáte žiadne mantinely? Naučíte spievať aj operného aj popového speváka?
Nemám obmedzenia, kým nebude mať obmedzenia dotyčný. Upozorňujem na to, že učím univerzálny spev. Keď sa spevák naučí techniku spevu, tak k akému spevu ju potom použije, už nechávam na ňom. Niekto má rád šansóny, iný folk, ďalší pop, muzikál alebo operu. Ale pevne verím tomu, že keď bude mať techniku spevu, výsledok bude lepší, ako keď ju mať nebude. Ak dal Boh spevákovi krásny hlas, ako si môže bez techniky myslieť, že už je spevák? 

Myslí si, že mu stačí talent…
Nestačí. To je dokonca drzosť, keď sa chce živiť tým, čo neovláda. Ak vám dám do ruky kvalitnú knihu, ale vy nebudete poznať abecedu, čo z nej budete mať? Tak je to aj s hudbou a spevom.

Už ste mali žiaka, o ktorom ste od začiatku vedeli, že s ním bude ťažká spolupráca? Zaujíma ma, či existujú ľudia, ktorí majú strašné očakávania, ale na to jednoducho nemajú.
Teraz sa už s takým niečim nestretávam, ale v čase socializmu, keď som učila na konzervatóriu, sme dostali príkaz z vyšších straníckych orgánov, že musíme prijať istú osobu, ktorú by som v živote nenaučila spievať. Pracovať s ňou bolo utrpenie! Bola to speváčka, ktorá síce hlas mala, ale inak absolútne žiadne predpoklady k tomu, aby z nej niekedy bola speváčka, bola tvrdá ako poleno. Ale mám aj pozitívnu skúsenosť. Tiež to bolo síce príkazom, ale z nej sa stala dobrá speváčka a mala na to predpoklady. Hlasové síce možno menšie ako tá prvá, ale bola veľmi vnímavá, usilovná a veľmi na sebe pracovala. 

Pozeráte niekedy spevácke súťaže, v ktorých sa hľadajú talenty? Nechytáte si občas hlavu, čo všetko púšťa porota ďalej?
Aj teraz sledujem česko-slovenskú súťaž, a som prekvapená, že porota vyberá dobre. Tiež by som ponechala tých spevákov, ktorých oni a teší ma, že vypadávajú tí, ktorých by som poslala preč aj ja. A že sa tam dostanú niekedy speváci, ktorí tam nepatria, no tak nechajme im tú radosť (smiech). Keď sa snažia, nech si to vyskúšajú.

Lukrécia Bílková je učiteľka spevu. Vyštudovala koncertný a operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Techniku spevu učí napríklad Luciu Lužinskú, Borisa Čellára, Sama Tomečka alebo Martinu Šindlerovú.

Text: Dana Závadová pre Žena.Pravda.sk
Foto: Dana Závadová

debata chyba

+ Choďte sa prejsť na chvíľu do prírody, čerstvý vzduch vám urobí dobre.
Môžete mať svoj názor, len ho musíte...

+ Začnite jedávať pravidelne, docielite tak, že nebudete priberať.
V práci dosiahnete neuveriteľné veci, vek nehrá...