Pracovný pohovor. Najskôr si získajte si sympatie

Nech to znie ako klišé, základom každého úspechu sú sympatie. Tie potrebujete i vtedy, ak sa uchádzate o nové pracovné miesto.

27.12.2014 10:30
úsmev - pohovor - personalista Foto:
Usmievajte sa. Každý má rád pozitívne naladených ľudí. Úsmev zjemní vaše črty tváre a vy sa stávate sympatickým pre svoje okolie.
debata

Skúste sa vcítiť do pozície personalistu, ktorý musí na konkrétne pracovné miesto prijať čo najvhodnejšieho uchádzača. Ten musí spĺňať nielen odborné požiadavky zamestnávateľa, ale aj tie osobnostné. Personalista či vedúci pozná náplň pracovnej pozície, aj kolektív v ktorom bude prijatý zamestnanec pracovať a tak vyberie toho, kto sa bude požiadavkám približovať najviac.

Výskumy ukázali, že prvých 4 až 5 minút sú pri stretnutí najdôležitejšie. Počas tejto doby, zvyčajne stihneme iba pozdraviť. Avšak ten druhý to môže vidieť inak. On si na začiatku stretnutia s vami nevšíma váš verbálny, ale neverbálny prejav. Teda pohyby, gestá, mimiku a výraz tváre, postoj tela, či to, v akej polohe máte ruky a nohy. Všetko toto sa deje na podvedomej úrovni.

Chcete zapôsobiť? Osvojte si tieto rady:

  • Správne upravené obočie dodá vášmu výrazu tváre iný rozmer. S pekne tvarovaným obočím sa môže vaša tvár rozžiariť. Neveríte? Vyskúšajte si to pred zrkadlom. Jedno obočie si upravte do správneho tvaru a druhé nechajte „nedotknuté“. Vidíte rozdiel?
  • Usmievajte sa. Každý má rád pozitívne naladených ľudí. Úsmev zjemní vaše črty tváre a vy sa stávate sympatickým pre svoje okolie.
  • Neuhýbajte pohľadom. Psychológovia vravia, že ten, kto sa nepozerá priamo do očí, niečo skrýva. Vyvarujte sa toho. Pozor si dávajte aj na príliš skúmavé pohľady či na veľmi dlhý pohľad personalistke do dekoltu.
  • Dbajte, aby váš hlas a to, čo hovoríte, neznelo priveľmi agresívne, povýšenecky, autoritatívne. Pokojný a mäkký hlas je to, čo je uchu lahodiace.
  • Stisk ruky pri podávaní má byť pevný. Nie však tak, aby ste druhému človeku spôsobili podliatiny. Ani extrém „mŕtvej ryby“, keď sa vaša ruka takmer nedotkne podávanej, nie je veľmi dobrým začiatkom.
  • Máte studené ruky? Pred podaním si ich skúste aspoň trocha zohriať napríklad trením. Nikomu nie je príjemné dotýkať sa „mrazničky“.
  • Zabudnite na prekrížené nohy a ruky. Druhej strane dávate signál, že si držíte odstup a nepripustíte si ju bližšie, že jej rady, odporúčania či nápady odmietate už na začiatku.
  • Vyberte si oblečenie v správnych farbách. Ideálne je ak sivú, čiernu alebo tmavomodrú doplníte zelenými, bielymi alebo žltými doplnkami (napríklad šatkou, sponou, náramkom).
  • Počúvajte pozorne, keď personalista rozpráva. I keby sa vám zdalo, že je to nudné. Nikdy totiž neviete, kedy zaznie kontrolná otázka a vy nebudete vedieť odpovedať.
  • Aktívne sa zaujímajte o pracovnú pozíciu aj o spoločnosť. Pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma.
  • Buďte pozitívne naladený. Starosti o rodinu či partnera nechajte za dverami. Na pracovnom pohovore vám nepomôžu, skôr naopak.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #práca #pohovor #sympatie #ako zaujať

+ Začnite sa viac hýbať, vášmu telu pohyb môže len prospieť.
Neprechádzajte si internetové obchody, zbytočne vás...

+ Nepodliehajte panike, všetko sa čoskoro vráti do normálnych koľají.
Prehodnoťte svoj postoj a začnite na sebe...