Základné podoby zdravia a výkonnosti

Pri zdravom varení sa kvalitné suroviny spracovávajú šetrnými technikami.

chia puding
Chia puding s mangom a kokosovými lupienkami.
Autor:

Zelenina nadovšetko

Na zeleninu by sa nemalo zabúdať nielen pri športe, ale ani pri klasickom dennom stravovaní. Vhodné je dať si denne niekoľko porcií čerstvej, varenej alebo v pare pripravenej zeleniny, najlepšie je skonzumovať aspoň pol kila. Večer by sa však nemala jesť napríklad kukurica, ktorá je veľmi sladká.

Každodenné ovocie

Ovocie patrí do každodennej stravy. Pritom by sa malo ovocie jesť len dopoludnia a v skorom popoludní, pretože vďaka vyššiemu obsahu cukrov nie je najvhodnejšie jesť ovocie večer. Popoludní si ale môžeme dať ovocie, ktoré neobsahuje priveľa cukrov – jablká, hrušky či pomaranč.

Polievka so šošovicovými klíčkami

V hrnci rozpálime olej, pridáme nakrájanú cibuľu a cesnak a niekoľko minút pražíme. Tofu, citrónovú šťavu a strúhanú kôru spolu so šošovicovými klíčkami pridáme do hrnca a zamiešame. Podlejeme vodou, okoreníme. Uvedieme do varu a prikryté varíme 5 minút na miernom ohni. Odstavíme a primiešame sójové miso.

Chudé mäso

Všeobecne sa športovcom odporúča jesť chudé mäso. Nemusíme si vyberať iba obligátne kuracie a morčacie mäso, z času na čas sa netreba báť ani chudého hovädzieho, jahňacieho a obmedzene aj bravčového mäsa a diviny. Dôležité je nekonzumovať kožu z kurčaťa, ktorá je tučná, a z bravčového si vybrať napríklad panenku.

Nezabúdať na ryby

Ryby by sme nemali zabúdať zaradiť do jedálneho lístka aspoň dvakrát až trikrát týždenne. Väčšinou treba konzumovať „chudé“ ryby – tresku, pangasia, platesu či šťuku, ale nemusíme sa báť ani tučnejších rýb, ako je losos, tuniak alebo makrela, ktoré obsahujú dôležité omega 3 mastné kyseliny.

Mliečne výrobky

Mliečnych výrobkov sa predáva veľmi veľa, časť z nich je diétnych, časť polotučných a zvyšok tučných. Mali by sme si vyberať z prvých dvoch menovaných kategórií. Medzi diétne a polotučné patria syrčeky, cottage, jogurty, tvrdé syry s nízkym obsahom tuku v sušine či acidofilné mlieko.

Chlieb a pečivo

Najlepší chlieb pri zdravom životnom štýle je ražný, ražno-pšeničný, celozrnný alebo pšenično-ražný. Pri celozrnnom chlebe je nutné dbať na to, aby ste si kúpili naozaj celozrnný (väčšinou sa predáva balený), len veľmi malé percento celozrnných chlebov sa predáva nebalených.

Čítajte viac o zdravom jedle

Chia puding s mangom a kokosovými lupienkami

Potrebujeme:
6 PL chia semienok, 200 ml kokosového mlieka, 200 ml vody, 2 PL medu alebo agávového sirupu, 1 zrelé mango, kokosové lupienky
Postup:
1. Chia semienka dáme do kokosového mlieka zmiešaného s vodou. Môžeme použiť len kokosové mlieko, ale v pomere 1: 1 s vodou ničomu neuškodíme. K semienkam primiešame 2 lyžice medu alebo agávového sirupu.
2. Semienka dobre premiešame a rozdelíme do pohárov podľa porcií. Takto necháme odležať v chladničke, ideálne do druhého dňa, aby do seba semienka natiahli maximum vody.
3. Pred podávaním nakrájame čerstvé mango nadrobno alebo ho rozmixujeme a dáme na puding. Čerstvé mango vyberáme naozaj starostlivo, aby bolo dostatočne zrelé a mäkké. Kokosové lupienky necháme zľahka opražiť na rozpálenej panvici, čím zvýrazníme ich kokosovú chuť a vôňu, a umiestnime na mango v pohároch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

čili, paprika, papričky, štipľavé, pikant

Pekelne pálivé papričky hrejú ozaj diabolsky

26.03.2017 11:00

Nejedna národná kuchyňa má vo svojom repertoári pálivé jedlá, ktorú dodávajú pokrmom rozmanité koreniny. Predsa však dominuje pálivá paprika.

šalát s krevetami a karamelizovaným ananásom

Mäso vhodné na rýchle pochúťky

25.03.2017 14:00

Z jednoduchých čerstvých surovín môžme šetrným spôsobom pripraviť chuťovo vyvážené, atraktívne jedlo.

volské oko, vajíčka

Ako pripraviť volské oko na jednotku s hviezdičkou? Tu je postup!

24.03.2017 09:30

Praženicu ste už tento týždeň možno pripravili podľa návodu známeho šéfkuchára. A čo tak volské oko?

jemen

UNICEF: V Jemene je až pol milióna detí v ohrození života

27.03.2017 07:59

Pre vojnu, hlad, chorobámy a chudobu je v Jemene v ohrození života približne 462-tisíc detí. Od začiatku konfliktu v roku 2014 ide o nárast o 200 percent.

tatry, hory, turisti, túra, kopce, štíty,

Tragédia v Tatrách si vyžiadala dva mladé ľudské životy

27.03.2017 07:24

Vysoké Tatry boli v nedeľu dejiskom tragédia, ktorá si vyžiadala životy dvoch mladých mužov.

Ivanka Trump

Ivanka Trumpová sa zúčastní na ženskom summite v Berlíne

27.03.2017 07:16

Ivanka Trumpová, dcéra prezidenta USA Donalda Trumpa, plánuje cestu do Nemecka, aby sa tam zúčastnila na summite o posilnení ekonomického postavenia žien.

dôchodok, dôchodca, penzia, peniaze

Výber všetkých úspor z II. piliera nebude pre každého

27.03.2017 07:00

Nie každý, kto na to bude mať nárok, si bude môcť po odchode do penzie vybrať peniaze z II. piliera hneď. Závisí to od konkrétnej DSS.