Láka vás nízkosacharidová diéta? Týchto potravín sa musíte zriecť

Sacharidy sú kľúčovým slovom pri nízkosacharidovej diéte. Ako napovedá jej názov, množstvo sacharidov v strave sa snažíme minimalizovať, predovšetkým večer.

jedlo, zelenina, zdravá strava
Neexistuje diéta, ktorá zakazuje zeleninu. Pozor však na druhy, ktoré obsahujú veľa sacharidov.
Autor:

Viete, kde všade sa sacharidy nachádzajú a čo bude tým pádom pre vás tabu?

Chlieb a obilie

Chlieb a pečivo obsahujú veľké množstvo sacharidov, a to aj celozrnné varianty. 100 gramov pečiva ich obsahuje požehnane (biely chlieb až 48 gramov), pričom vlákniny len zanedbateľné množstvo (3 gramy). Aj ryža a ovsené vločky patria pri nízkosacharidovej diéte do kategórie „tabu potraviny“. Pozor aj na bezlepkové produkty. Označenie „bez gluténu“ totiž nič nehovorí o tom, koľko obsahuje výrobok sacharidov.

Cestoviny

Už v jednej porcii varených cestovín (300 gramov) je 91 gramov sacharidov a v celozrnných 78. Čo sa týka vlákniny, žalostne málo. Tri gramy biele cestoviny a 6 gramov celozrnné.

Müsli

Sladené müsli na raňajky je zakázané, to je snáď jasné. Avšak opatrnosť je na mieste aj v prípade zdanlivo zdravých alternatívach. 30 gramov ovsených vločiek obsahuje 20 gramov sacharidov. Lepšou voľbou sú "nízkosacharidové müsli, ktoré si pripravíte doma. Vlašské alebo lieskové orechy či mandle zmiešajte so semienkami a jadierkami a bielym jogurtom. Povolený je aj kakaový prášok či škorica.

Strukoviny

Veľa druhov strukovín obsahuje vysoký podiel bielkovín – to je aj dôvod, prečo ich vo veľkom a radi konzumujú vegáni a vegetariáni. Navyše obsahujú vlákninu a prinášajú veľa zdravotných benefitov. Ale pozor, obsahujú veľa sacharidov. Spomeňme napríklad hrášok či šošovicu – v 100 gramoch sa nachádza 41 gramov sacharidov a 17 gramov vlákniny. Podľa toho, koľko sacharidov počas nízkosacharidovej diéty prijímate, by ste fazuľu a iné strukoviny mali jesť len zriedka alebo vôbec.

Čítajte viac o sacharidoch

Cukor a med

Maškrty s vysokým obsahom cukru (sladkosti, koláče, zmrzlina), sú samozrejme počas nízkosacharidovej diéty prísne zakázané. A pozor, cukor sa nachádza aj v mnohých prirodzených variantoch a v tele robí rovnakú šarapatu ako priemyselný cukor. Kým ten obsahuje 100 gramov sacharidov na 100 gramov, agávový sirup až 76, med 75 a javorový sirup 67 gramov. Keď sa sladkej chute neviete vzdať, potom radšej siahnite po alternatívach, napríkld po xylitole.

Mlieko a sladený jogurt

Mlieko obsahuje veľa dôležitých živín ako je vápnik a vitamíny skupiny B. Ale aj tu sú sacharidy. Je jedno, či ide o plnotučné či nízkotučné mlieko alebo acidko. Žiaden rozdiel, všetky obsahujú 5 gramov sacharidov (na 100 gramov). Trochu mlieka do kávy či čaju je povolené, ale v tomto prípade ho možno nahradiť mandľovým mliekom, ktoré obsahuje len 4 gramy sacharidov. Aj jogurt, žiaľ, patrí k potravinám, s ktorými treba „jednať“ opatrne. Biely patrí k „neviniatkam“, ale veľký pozor na sladené a nízkotučné sorty.

Ovocné šťavy

Šťavy síce obsahujú veľa živín, ale tiež rýchlo stráviteľné sacharidy, ktoré zvýšia hladinu cukru v krvi a obsahujú žiadne alebo skoro žiadne balastné látky. (Pohár (200 ml) jablkového džúsu obsahuje 21 sacharidov, smoothie je sacharidová bomba, fľaša obsahuje dobrých 30 gramov sacharidov). To sa však nedá tvrdiť o zeleninových šťavách. Mrkvová obsahuje 4 gramy sacharidov, paradajková len 2 gramy.

Niektoré druhy zeleniny

Zelenina je nutnosťou v akejkoľvek diéte. Správne. V prípade nízkosacharidovej sa však treba zriecť druhov, ktoré obsahujú veľké množstvo sacharidov. Patrí sem kukurica, zemiaky, sladké zemiaky a petržlen. Naopak, do skupiny, ktoré treba konzumovať častejšie a obsahujú málo sacharidov, patria tieto druhy zeleniny: brokolica, špargľa, hríby, špenát, cukina, avokádo, karfiol, šalát, uhorka či zeler.

Niektoré druhy ovocia

Konzumáciou ovocia môžeme znížiť riziko rakoviny či srdcových ochorení, avšak v niektorých druhoch je veľa sacharidov a treba sa im vyhnúť. Banány (na 100 gramov) obsahujú 21 gramov sacharidov, granátové jablko (17 gramov), jablko (11 gramov), hrozno (16 gramov). Zle v tomto zozname vychádza aj sušené ovocie, najviac sacharidov na 100 gramov obsahujú datle (66 g), slivky (57 g) a marhule (51 g). Z ovocia sa počas nízkosacharidovej diéty odporúčajú jahody, maliny a iné bobuľové ovocie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
strukoviny, bielkoviny

Čo skrývajú strukoviny. A ako proti nadúvaniu z nich?

19.02.2017 14:00

Strukoviny sú z pohľadu pomeru jednotlivých zložiek výživy veľmi zdravou potravinou. Ich spotreba na Slovensku je stále ešte nízka, aj napriek tradícii.

ovsené vločky

Čo len si dať na raňajky...? Aj vy máte túto dilemu?

17.02.2017 07:00

Doteraz ste neraňajkovali, ale mienite to napraviť. Pýtate sa však: "čo?! si mám na raňajky pripraviť, aby ma na dlho zasýtili?

koláč, matcha

Čaj matcha pridajte do koláčov! Ich farba prekvapí

16.02.2017 07:00

Čaj matcha je v poslednom období obľúbeným životabudičom. Ale pozor! Nemusíte ho iba piť. Môžete ho pridať aj do koláčikov, ktorým prepožičia zaujímavú zelenú farbu. Ako na to?

Transpetrol

Transpetrol chce vybudovať nové nádrže na ropu

20.02.2017 14:07

Slovensko bude mať nové skladovacie nádrže na ropu. V levickom okrese v obci Tupá plánuje Transpetrol vybudovať dve nové nádrže.

Pence, Kaine

USA žiadajú, aby Rusko plnilo svoje záväzky z Minska

20.02.2017 13:57

Spojené štáty nemenia pohľad na ukrajinskú krízu, povedal americký viceprezident Mike Pence.

deti, školy, krúžky, aktivity, futbal, šport, školáci

Vzdelávacie poukazy budú nahradené príspevkami

20.02.2017 13:30

Koniec vzdelávacích poukazov? Zrušenie poukážok, cez ktoré sa financujú krúžky a iné záujmové aktivity školákov, navrhuje ministerstvo školstva v novele zákona.

graf, počítač, kancelária, neziskovka, žena, sekretárka, čísla, účtovník,

Nemecký inštitút: Voľný obchod s Ruskom by prospel celej EÚ

20.02.2017 13:16

Zóna voľného obchodu medzi Európskou úniou, Ruskom a ďalšími štátmi eurázijského regiónu by priniesla ekonomické výhody.